handdator

Visa fullständig version : Vad kan vi säga om denna ask ?

Samlartrollet
2008-06-08, 19:19
Köpte denna i helgen, härligt sliten. Vad kan man tidsmässigt placera den?

harley
2008-06-08, 19:42
vilken fin gammal svepask med näversöm mitten 1800tal kan till och med vara ännu äldre färgen påminner om hälsinge blått den skulle jag vilja ha

Kecke
2008-06-08, 21:00
Snygg. :)
Men.....kallas det verkligen näversöm?

LasseC
2008-06-09, 00:31
Säkert sydd med granrot eller björkrot. Sömmen liknar oftast kjedjesöm
DG

Ulferic
2008-06-09, 07:00
Kul att få se lite träsaker.
Går att se hur asken är gjord varifrån i Sverige den kommer. Att sen vad som står i böcker inte alltid stämmer med verkligheten är en annan sak. Om bottens kant är synlig så brukar askarna vara gjorda norrut. Dold kant så kommer de från Götaland eller delar av Svealand. I teorin alltså.
I Norrland var träckelstygn eller efterstygn vanligast. Kedjestyng var vanligast i Värmland och Västmanland. I södra och västra Sverige sydde man med snärjstygn eller stjälkstygn. Lite överkurs för oss vanliga samlare av föremål frän svunnen tid. Din svepask är trevlig ändå. Man behöver inte kunna och veta allt för att uppskatta saker och ting från anno dazumal.

harley
2008-06-09, 07:44
jag har aldrig hört att man kallar den typen av ihopfogning för annat än näversöm men man kallar säkert saker olika var man befinner sig i sverige men svepasken är bra riktigt bra kolla träpluggarna bara den kan till och med vara norsk men absolut inte nyare än mitten av 1800 talet troligen äldre

Samlartrollet
2008-06-09, 08:39
Den inhandlades i Uddevalla i helgen, så den skulle mycket väl kunna vara Norsk. Synd bara att gamla saker inte kan prata. Skulle vara kul att veta vad den varit med om. :)

Kecke
2008-06-09, 17:15
Samlartrollet.
Skall du använda den eller skall den stå som prydnad?

Harley.
Här är en näversömsduk.
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=10854
Jag har aldrig hört näversöm användas om annat, därför min fråga. :)

Samlartrollet
2008-06-09, 17:22
Samlartrollet.
Skall du använda den eller skall den stå som prydnad?

Tja, vem vet. Får väl börja som prydnad så får jag se om jag hittar något användningsområde. :cool: Varum din frage?

Kecke
2008-06-09, 17:33
Jag har börjat tycka att man skall använda allt man köper men lyckas inte riktigt med att göra det. :o
Så...jag vill höra om andra lyckas bättre.

LasseC
2008-06-09, 19:50
Man kan lägga sten i dem:D:D
DG

Äjth
2008-06-09, 20:18
Det har visst blivit mycket sten nu Lasse :D verkar det som! Har du inte lite trevligt glas att visa?

LasseC
2008-06-09, 22:38
Den här veckan måste ägnas åt sten. Skall bl.a. till Utö och ledsaga en grupp runt bland gruvorna.
Men jag har egentligen otroligt mycket glas att redovisa. Det har blivit för mycket av det mesta sista tiden.
Lasse

harley
2008-06-09, 22:56
Den inhandlades i Uddevalla i helgen, så den skulle mycket väl kunna vara Norsk. Synd bara att gamla saker inte kan prata. Skulle vara kul att veta vad den varit med om. :)

den verkar inte vara så liten vad är måtten på den allmoge föremål med denna patina är väldigt eftersökta är själv ett allmogefreak

Samlartrollet
2008-06-10, 07:58
den verkar inte vara så liten vad är måtten på den allmoge föremål med denna patina är väldigt eftersökta är själv ett allmogefreak

Måtten är 41 x 20 x 16.