handdator

Visa fullständig version : Medicinflaska som förbryllar

Björn L
2008-06-07, 23:57
Köpte 3 lådor med gamla flaskor här i veckan. Lite blandad konfekt kan man väl säga utan någon speciell läckerbit. Ett antal flaskor hade etiketter från Sunne Apotek och den äldsta var såpass tidig som 1882 (eller 1887 lite svårt att avgöra) Flaskan har samma form som en Oppodeldoc flaska men den är inte knackad utan har en märkning i botten som jag aldrig sett förut. Det ser ut att vara ett Ä i en ring fast punkterna sitter utanför. Men vad kan det betyda ? En symbol för en medikament firma eller ett glasbruk ? Vid denna tidpunkten som etiketten var ny så fanns det inget glasbruk som började på bokstaven Ä mig veterligen. Därimot så fanns det en handfull glasbruk i Älghult i småland men jag får inte ihop detta :confused: Har ni några ideer om vad märkningen kan betyda så sjung ut, jag har kört fast.. :o

nisse 8
2008-06-08, 11:05
Kan ringen vara ett Ö med A i sig.......bara spånar lite.

LOM
2008-06-08, 12:06
Det var en meget interessant merking du har funnet Bjørn. Jeg kan ikke si med sikkerhet hva merkingen står for. Men den er meget lik merkingen på en garnkavl som jeg har liggende og som jeg bare har sett dette ene eksemplaret av. For her er det også en A som har en prikk på hver side ved foten av bena. Derfor er det fristende å gjette sjøl om det er farlig, men kan det være en hittil ukjent merking fra AASNÆS? For her ble det jo blåst både hvitt og grønt glass/kavl og flasker. Når det gjelder kavelen så har den en blågrønn farge som mange forbinder med AASNÆS og den er også innkjøpt i Trøndelag. AASNÆS ble nedlagt i 1883.

Björn L
2008-06-08, 18:44
Spännande info LOM ! Man tog ju vad man hade till hands på den tiden så det är ju fullt möjligt att man använt sig av en norsk flaska.

Björn L
2008-06-08, 18:51
Ytterligare en bild..

LOM
2008-06-09, 20:11
Innlegget trukket tilbake. Skrev under feil rubrikk.