handdator

Visa fullständig version : Kaffe servis från 1899 önskar information

moving
2008-05-24, 15:54
Önskar all tänkbar information om dessa koppar och fat . Har texten gustavsberg
1899 . Skulle vilja veta vilken model , designer , tänkbart värde .
Allt av intresse .

Äjth
2008-05-24, 16:00
Fräck servis!! kan du ta en bild av stämpeln! gärna oxå om du kan se om det finns djupstämplade siffror/bokstäver.

moving
2008-05-24, 16:52
Så här ser den ut .... under 1899 kan man se en fördjupning där står bara gustavsberg . " mycket svårt att se "

Äjth
2008-05-24, 17:21
Jag kan ana mig till en rak stämpling. Den målade märkningen är nog ditkommen senare och jag tror nog att 1899 skall avse tiden. Personligen tycker jag att de fyrkantiga faten och kopparna har lite Deco-stuk över sig,ca 1920-talet, men detta är inte min genre så jag vet inte riktigt. Kanske ngn annan kan våga sig på ett svar nu när jag tagit första steget(som Hirvi nämnde häromdagen :) )
Är den djuptrycka märkningen Gustafsberg med F och rak text skulle de vara från 1895-1900 enl. Vingedal.

FBQ
2008-05-24, 20:23
Har svårt att tro att de kan vara så gamla som 1899. Lite empirinfluenser, men den fyrkantiga modellen. Skulle visst kunna tänka mig fyrkantiga koppar under jugendtiden - men 1899 var den helt ny och supermodern, tror att man skulle ha gjort något mycket mer organiskt om kopparna varit från den tiden - de här känns alldeles för sparsmakade.
Tror mer på att det är ett modellnummer på dekoren.

Du kan inte försöka ordna en bild så man kan försöka se lite av stämpeln? Jag tycker kopparna ser betydligt yngre ut. Om kopparna är från 1899 har jag fått lära mig något helt nytt - som jag ser det skulle man vid den tiden ha uppfattat det som en fruktansvärd mesalliance att blanda ett antikt empirformspråk med japanska drag på det här sättet.

moving
2008-05-25, 00:44
Jag kan tillägga att , de är mycket tunna ... Känns som man håller något som saknar vikt

Andres
2008-05-25, 07:44
Kanns 30/40-tal for mig. Jag har ocksa svart att tanka mig sekelskiftet.....

Gideon
2008-05-25, 16:37
Jag har ingen anledning att misstro årtalsmärkningen och jag har sett det handmålade namnet på åtskilliga serviser och prydnadsföremål av högre kvalitet från denna tid. Dessutom nämner moving en svag instämpling med bara namnet Gustavsberg (egentligen med f) och denna användes 1895-1900, enligt Gösta Arvidssons bok "Gustavsberg".
Förebilden till servisen kan vara franska empirkoppar, som kunde se ut lite hur som helst i formen, men med ett modernare tillägg av det typiskt vågiga jugendbrättet på faten.
Så Äjth har enligt min mening tagit steget mot sanningens källa. :)

moving
2008-05-25, 19:08
Efter nogrant synande av stämpeln. Så är den mycket riktigt rak , och med stavningen Gustafsberg. Så jag kanske sitter med en något unik servis . Vad kan då vara värdet ?

Äjth
2008-05-26, 22:29
Du får googla på värdet, generellt sett värderas inte objekt på detta forum.
Värdet på föremål växlar ständigt och det går inte att sätta ett fix-värde om ens ett gångbart värde.
Genom att googla på Tradera m. fl. auktionssajter kan du bilda dig en uppfattning.

Gideon
2008-05-27, 16:11
Om det är moccakoppar, och inte som vanlig kaffekoppsstorlek, så är det ingen större efterfrågan idag. Guldkantat på vitt, är inte heller så eftersökt av yngre årskullar - av maskindiskskäl.
Kan Du däremot attribuera servisen till Gunnar Wennerberg t.ex., så kommer det finnas samlarintresse.
Hör Dig för on-line eller mail med Stockholms Auktionsverk (ex. Maria Granberg).

evagunnel
2008-06-17, 21:34
Håller med ovanstående inlägg. Detta är definitivt inte den normala officiella märkningen från 1899. (Se t ex Arvidsson, Gustavsberg sid. 400!) Detta gör mig tveksam till att det överhuvudtaget är koppar från Gustavsberg.