handdator

Visa fullständig version : Hej ni alla glada flask/glas fantaster

mrmagic
2008-05-22, 21:27
Jag har en liten undran eller tja några egentligen.

1 ) gamla små flaskor har ni några sådan och skulle man kunna få se några bilder på dem ?
Jag kommer själv att bifoga några dylika bilder vid ett senare tillfälle, hade man bläck till pennan i små flaskor ? och hur såg de ut ?.

2 ) Ab vin & spritcentralen när gjorde de de första flaskorna med skruvkork, vad är eller fanns det något specifikt Gävle brännvin ?

3) hur såg mjökflaskan ut då när det begav sig och när gick man över till tetran ?

4 ) viking skokräm i glasburk känner någon till något om det ? märket verkar heta viking..

jag vet att jag bara ställer frågor men jag hoppas att någon kan bringa lite ljus över mina frågor.

Ett stort tack om ni tar er tid att försöka svara på dessa frågor.

Jag kommer att vid ett senare tillfälle bringa lite mer klarhet i mina frågor, har hitta några äldre glas föremål kanske inte så jätte gamla men intressanta..

Mvh mrmagic :)

Ballonggreven
2008-05-23, 08:07
3) hur såg mjökflaskan ut då när det begav sig och när gick man över till tetran ?

Här är en bild på en mjölkflaska.
http://carlotta.gotlib.goteborg.se/zoom/234/GM_34486.jpg
Övergången till tetra gjordes väl vid olika tidpunkter beroende på var i landet vi talar om. Generellt kan väl sägas från mitten av 1960-talet till början av 70-talet. På den tiden(låter som vi pratar om stenåldern) fanns det ju fler mejerier än idag.

Ballonggreven
2008-05-23, 08:13
Fel av mig!
Enligt Tetra Pak så startades introduktionen av pappförpackningar för mjölk redan 1953.
http://www.tetrapak.com/about_tetra_pak/the_company/history/pages/the_50s.aspx
Jag minns dock sjaälv att flaskorna användes i slutet av 1960-talet. Vissa platser var väl som den lilla galliska byn i Asterix - svåra att erövra.

Kecke
2008-05-23, 08:29
Hej mrmagic.
Det finns hur mycket olika gamla småflaskor som helst. :)
Om du tittar under rubriken flaskor så hittar du mängder av olika.
Eller använd sök-funktionen på flaska, plunta eller liknande.
Om det är någon speciell sort du vill se bild på så säg till.
:)

Mochens_gubbe
2008-05-23, 09:02
hade man bläck till pennan i små flaskor ?

Man inte bara hade utan man har.

Googla på pelikan bläck

mrmagic
2008-05-25, 12:55
Tack för alla svar ; )

FBQ
2008-05-25, 13:51
Har tittat lite på en del äldre mjölkflaskor. På 40-talet och fram till 1958 (har undersökt dateringen på en hel del, fast det kan ju finnas undantag) är de fyrkantiga, sedan blir de runda. En bit in på 60-talet verkar dom bli bruna.
Före 40-talet är det mest i städerna som mjölk säljs på flaska, man brukar inte hitta så många mjölkflaskor på landsbygden - tidiga mjölkflaskor brukar se helt olika ut i olika städer. Har dessvärre inga mjölkflaskor hos mig här i Stockholm.
Den första tetran tillverkades 1952. Glasflaskorna för mjölk tror jag försvann i början av 70-talet som Ballonggreven säger, vill minnas att det var 1973 eller något sådant som glasflaskorna förbjöds av hygieniska skäl, men jag minns inte riktigt var jag läst om saken.

Skruvkorkarna till spritflaskor verkar komma straxt efter mitten av 30-talet. Någon kanske har koll på det exakta året.
Bläckflaskor finns ju i otaliga varianter, det finns ju fortfarande bläck att köpa på flaska. Har ingen gammal bläckflaska med etikett. Kunde fota av någon från någon bok jag har, fast det beror ju på från vilket år du vill ha? Det måste väl annars finnas någon annan här på PES som har bläckflaskor?
Viking skokräm verkar ha varit ett mycket vanligt fabrikat runt 1930-talet, har sett massor av de burkarna - blåaktiga med tjock botten och skruvlock. Har sett nyare plåtburkar också - kanske kan någon berätta mer om den skokrämen.

Äjth
2008-05-25, 16:07
Här vare http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=4953&highlight=bl%E4ckflaska bläckflaskor.
Wiking skokräm sökte jag på, men fann märkligt nog inget. Har en burk, kan fota den såsmåningom.

Kecke
2008-05-25, 16:42
Här vare http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=4953&highlight=bl%E4ckflaska bläckflaskor.
Wiking skokräm sökte jag på, men fann märkligt nog inget. Har en burk, kan fota den såsmåningom.

Eftersom jag redan har ett foto så lägger jag in det.

mrmagic
2008-06-03, 23:52
:D en av skruvkorkarna till en av flaskorna jag fann står det Gävle på, och givetvis vin och sprit centralen, hittade även en annan likartad flaska verkar vara blåst/ gjord i 2 delar och den rymmer säker mer än en liter, slängde flertalet av flaskorna då jag ej fann dem intressanta, men jag kommer att berätta mer så fort jag bara hinner och allt det andra, kan bara berätta att de flaskor jag har funnit har jag fått gräva fram smutsiga mycket trasigt men intressant. Fortsättning följer men bild och allt.

Och nu något helt annat har precis köpt mig en sk Soda flaska ( min första ville ju ha en sådan också ). pardon my french eller slang..

Ha en riktigt trevlig Midsommar allihopa, har har stor glädje av att läsa alla era inlägg..

ps skulle även vilja köpa de sk knoppisböckerna..

mvh mrmagic

Sladden
2008-06-04, 08:52
Här finns dom!
http://www.acedia.se/bira.htm

mrmagic
2008-06-04, 21:55
:) de är nu beställda, skön sommar läsning på semestern..

Mvh mrmagic :o

Sladden
2008-06-05, 08:51
Det är mycket bra böcker att ha då man vill lära sig lite eller ge sig ut på jakt utan att det sker i blindo.
Trevlig sommar!

mrmagic
2008-06-05, 21:18
japp visst är det så, skall troligtvis köpa mig en knoppis i helgen och fler sedan den 27:e
idag köpte jag bara in ett gäng med porter ; ) så man kan ta sig en slurk om/när andan faller på. köpte 4-5 olika sorter...

Mvh mrmagic