handdator

Visa fullständig version : Med risk för att inte bli trodd..

Björn L
2008-05-03, 22:44
Jag har tidigare skrivit om den gången då jag fann ett halvt flask sigill i Vänern, för att sedan ett drygt år senare finna andra halvan en bra bit ifrån stället där jag fann den första halvan ! Jag var vid det tillfället ganska så säker på att något liknade aldrig skulle kunde hända mig igen. Men i dag så har jag varit med om ytterligare en helt otroligt tursam händelse !

I torsdags så besökte jag en äldre samlare. Det blev lite affärer och jag köpte några flaskor samt en flaskhals som var ett dyk fynd från Carlsdals glasbruk. Delen som bestod utav regalin, hals samt en del av bröstet och hade ett väldigt vackert glas. Eftersom jag sedan tidigare samlade på delar från gamla bruk i forsknings syfte så tyckte jag biten var trevlig. En handfull dykare hade vid början av 80 talet ganska så grundligt gått igenom botten vid Carlsdal. Man fann inga hela saker men en hel del halsar och bottnar kom upp till ytan tillsammans med fragment av lite andra saker som tillverkats där. En av dessa halsar hade den äldre samlaren som jag besökte fått av en dykare som var med och bökade på botten.

För tre år sedan så "badade" jag där man tror den gamla lastbryggan till Carlsdal har funnits. Jag är bekant med markägaren och frågade honom om lov innan jag hoppade i. Han satt förövrigt på en bänk och skakade i huvudet och sa att jag inte skulle finna något eftersom flera proffs dykare hade gått tomhänta därifrån. Det är ingen direkt badplats där precis, slemigt vatten, dålig sikt, stenigt och massor av vass. Efter ett par timmar så fick jag upp en stor glasbit med tårna. Jag hade vatten upp till hakan och kände mig försiktigt fram på botten. Direkt efter det så fick jag upp en botten och den hörde ihop med den första biten som jag fann. Trots flera bad den sommaren så hittade jag inget mer i vattnet. Men jag kunde inte släppa tanken på att det kunde finnas något längre ut. Så
för cirka två år sedan så var jag och en bekant och dök vid bruket, dock utan någon större succe. Vassen hade brett ut sig ännu mer och det var svårt att dyka där. Trots ett ganska så grundligt letande så fann vi inget mer än en del av en flaskbotten.

Så blev det till slut den tredje maj 2008 och jag står framför ett skåp där jag bla förvarar gamla skärvor. Tanken (som kändes ganska så långsökt) slog mig att hämta flaskhalsen och testa om den kunde höra ihop med någon av de halva flaskorna jag hade. Den halva delen som jag hade hittat för tre år sedan när jag "badade" passade perfekt ! :eek: Jag blev helt paff. Det skall bara inte gå. Av de fragment av flaskor som dykarna fann i början av 80 talet så var ingen i närheten av att kunna passa ihop. Själva kroppen på flaskorna saknades och man hittade mestadels en bit av halsen samt en liten bit av botten. Men inga delar kunde som sagt fogas ihop. Förrän idag :)

Mig veterligen så har man endast hittat två skadade flaskor i vattnet som är någorlunda kompletta tidigare. Båda dessa har en enkelt snurrad regalin. Jag har haft båda i mina händer då de står i samlingen hos två samlar bekanta. Mkt fina flaskor men de hade inte de regaliner som var mest typiska för bruket och som dykarna hittade flertalet utav. De var lite speciella och snurrade flera varv och jag har visat upp sådana regaliner här tidigare. Dessa flaskor har man inte vetat hur de har sett ut fram till dagens datum då inget helt exemplar är känt. Min flaska är långt ifrån hel men i forsknings syfte och givetvis känslomässigt så är den en riktig höjdare. Ialla fall för mig....

LasseC
2008-05-03, 22:49
Vilken härlig berättelse Björn.
Man får gratulera.
LasseC

Björn L
2008-05-03, 22:51
Lägg märke till att den undre delen av flaskan som jag fann ca 25 år senare efter att halsen kom upp till ytan har ett mattare glas.

Susiflätan
2008-05-03, 22:52
Jag häpnar! Det måste ju nästan ha känts lite kusligt när du kunde foga samman delarna. Det är bara att gratulera. I vanliga fall skulle jag ha föreslagit badskor inför kommande badturer, men då kanske du inte kan fånga fler flaskdelar med tårna.;)

nisse 8
2008-05-03, 23:07
Ja vad ska man säga......köp en trisslott:)

Sladden
2008-05-03, 23:12
Härligt när det osannolika inträffar! Förstår att det ryster till lite i kroppen när du kunde pussla ihop en tidigare icke skådad flasktyp. När jag dök så hade jag inget flaskintresse men ett annat udda letande ägnade jag mig åt. Brukade förr dyka efter musslor (har lyckats hitta 2 pärlor) och tappade min dykarklocka vid ett dyk.
8 år senare letade jag musslor igen på samma ställe och när jag lyfte på ett fint ex. så stack klockarmbandet upp bakom musslan.
Lämnade klockan till urmakar för service och batteribyte, den funkade fint efter det!
Nu har jag inte dykt på åtskilliga år, blir väl som mest lite snorkling ibland. Något gäng musslor till en soppa blir det lite då och då.

Björn L
2008-05-03, 23:25
Oftast så är botten mjuk och även om man ställer ner foten på en glasbit så bruker det i regel gå bra. Men jag bör nog börja med badskor snart för ett tu tre så trampar jag väl på en bit samtidigt som jag har hela min tyngd just på det benet och då går det åt skogen :o

Spel brukar jag sällan ha tur i.. och jag vill minnas att jag fick rådet att köpa lotter förra gången jag var med om en liknande händelse. Den gången lydde jag rådet men vinsterna uteblev.. ;)

Hittade en bild till där skillnaden på över och underdel kanske syns lite bättre..
Glasmassan i flaskan har väldigt mycket liv i sig. Det var svårt att fota utifrån så det syndes så jag testade att fota innifrån istället.

Ulferic
2008-05-04, 08:05
En fantastisk historia Björn.

Kecke
2008-05-04, 09:34
Jag kan bara instämma med alla tidigare skribenter.
Härligt. :)

Glasmassan i flaskan har väldigt mycket liv i sig. Det var svårt att fota utifrån så det syndes så jag testade att fota innifrån istället.
Hur har du fotat inifrån?

juuldk
2008-05-04, 09:52
Fantastisk fortælling - jeg tror dig! Virkeligheden overgår ofte fantasien!!!:D

Dejlig flaska tilmed. Go' søndag - og go' jagt til alle flaskevenner!

Äjth
2008-05-04, 10:39
Min första reflektion var; ska han i och bada DÄR!!!? skära sig fördärvad! Sedan, jaha nu ska han visa upp två småbitar som passar ihop på en höft och så visar det sig att Björn har en HEL flaska. Nästan otroligt!
Underbar historia som man sover gott på, om natten.
Instämmer med juuldk, verkligenheten slår fantasin.

E.B.
2008-05-04, 13:57
Ja vad ska man säga? Det är så att man inte tror det riktigt. Är du säker på att det är sant.

Björn L
2008-05-05, 18:59
Jag är väldigt säker på min sak i detta fallet E.B. :) Det hade varit kul att fått se mitt eget ansikts uttryck när det gick upp för mig att bitarna passade ihop. Synd att ingen filmade mig vid det tillfället, ögonbrynen var nog uppe i hårfästet och vände ! Jag har däremot inte köpt mig några lotter för jag tror redan att turen har vänt tyvärr. Kylaren pajjade på bilen några mil utanför Karlstad igår eftermiddag och står numera på en verkstad. Men jag hänger inte läpp för det, hade jag haft riktig otur så hade den gått sönder på en enslig skogsväg i 20 graders kyla långt uppe i Norge där jag har övervintrat. Nu löste det sig ju betydligt smidigare och bilen blev bogserad hem omedelbart..

Fotona innifrån flask halsen har jag tagit mot himlen för att få lite bakgrunds ljus. Jag provade flera ggr utifrån men fick en massa reflexer hela tiden och glasmassan kom inte riktigt till sin rätt.

E.B.
2008-05-05, 19:37
Kan inte säga annat än supergrattis. Hoppas att få se skapelsen live framåt hösten.

Hirvi
2008-05-05, 19:41
:eek:Kan bara grattulera till denna sanslösa flaskhistoria!
Hirvi

Glasdykaren
2008-05-13, 23:38
Björn. det är bara att gratulera.
Idogt dykande med mycket tålamod och synen ut i fingertopparna kan ge dessa resultat. Men med c:a 25 år mellan fynden så slår du mina liknande fynd.
Trevligt med "artfränder"
Mvh. "Glasdykaren"