handdator

Visa fullständig version : Hjälp!...har två stolar som jag inte vet något om...

SamueJ
2008-05-02, 20:43
Har köpt två stolar på loppis för 100 kr/st. Jag fastnade för dom pga av den vackra ryggen. Dock är stolarna betsade någon gång på åttiotalet enl säljaren och senare har gjorts försök att slipa ner betsen. En plywoodsits verkar har kommit dit vid ett senare tillfälle.

Under stolen kan man se sömmar. Tyder det på att det har varit sadelgjord som har byggt sitsen?

Under finns också numret 260724-2316 (samma nr på båda stolarna) vilket närmast ser ut som ett personnr.

Kan någon hjälpa mig med stil, ungf datering och vad jag bör göra med stolarna för att få dom "tidstypiska"?

Jag sänder med en länk där fler och mer detaljerade bilder finns för beskådan.

http://picasaweb.google.se/samuel.johannesson/Stolar

Tack på förhand
Samuel

Äjth
2008-05-03, 11:23
Hej!
Det enda jag kan svara dig på aär att; siffrorna ÄR ett personnummer. Ägare märkte under sin tid värdefulla föremål ifall de skulle bli stulna.

Fradifradi
2008-05-03, 14:58
Skulle tro att sitsen ursprungligen har varit flättad med rotting. =)

Ulferic
2008-05-03, 15:28
Stilen på stolarna är nyrenässansäven om man lika gärna kan säga nybarock. Tiden är sent 1800-tal. Sistsen har förmdligen varirt i flätad rotting eller en tunt stoppad sits i läder eller pegamoid eller liknande. Sitsen har då varit fäst med tenlikor. Träslaget är antagligen ek. Svårt att se på bilden. Från början bonad/oljad så att eken behållit sin naturliga färg. Om den på senare tid blivit betsad så har förmodligen betsen sugits in i trät och blir svår att få bort. En enkel lösning är att återställa sitsarna och måla stolen svart. Vilket faktiskt förekommer då och då på denna typ av stolar. Stolen kan också haft en sits med ett antal borrade hål. Går säkert att göra salongsmässiga.

FBQ
2008-05-03, 17:31
Hade hålen varit genomgående, det ser inte så ut, hade stolen kunnat haft en rottingsits från början.
Jag undrar om inte sitsen varit i plywood redan från början med tanke på falsen som plywoodsitsen vilar på. Äldre plywoodsitsar brukar vara formpressade i något nyrännesansmotiv som passar stolen eller bara ha perforerade hål - på dina bilder syns inte sitsen. Den kan å andra sidan vara bytt.
Plywoodsitsar börjar tillverkas i slutet av 1880-talet, fast det är först runt 1900 de blir lite vanligare. Kan väl säga att den här stilen var fullt gångbar hos "vanligt folk" ännu 1910, och hose har väl tidigare visat en möbel i stilen gjord så sent som på 30-talet.

Ulferic
2008-05-03, 17:39
Man skall tydligen läsa hela texten. När FBQ skrev bilder så såg jag länken. Riktigt att en rottingsits kräver genomgående hål för att spännas. Syns inte på bilderna. Lutar åt att det varit borrad sits eller pressat mönster.

SamueJ
2008-05-03, 21:45
Oj vad massa svar!...tack!

Skickar med en bild på sitsen. Lite skumplastrester finns dock kvar
eftersom detta var limmat på plywooden. Jag var lite ivrig att få bort det
men orkade inte hela vägen..:)

Hålen för sömmarna är inte genomgående men sömmarna finns runt om.
Om det nu har varit en plywoodsits från början vad har då sömmarna för funktion?

Plywoodsitsen, ska den vara trären?...eller ska den också målas?...snyggare målad tycker jag nog..:)

SamueJ
2008-05-03, 21:48
Och så bilden....

FBQ
2008-07-21, 16:19
Nu är jag tillbaka här :)
Sitsen är original - och har nog inte varit varit målad.
Har ju säkert varit lackade, de brukar vara ljusare än stolen.